FO - HIDROMECHANIKA csigaszivattyúk önfelszívószivattyúk

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Műszaki adatok > Önfelszívó szivattyúk
FO TÍPUSÚ IKERCSATORNÁS ÖNFELSZÍVÓ FOLYADÉKSZIVATTYÚK
 
Az FO szivattyúk olyan önfelszívó szivattyúk, melyek alkalmasak minden tiszta, vagy kevésbé szennyezett, akár gáztartalmú folyadék szállítására.
A szivattyúk emelési magasságát több fokozat sorolásával lehet növelni, maximum 6 fokozatig. Az FO szivattyúk működése reverzibilis, vagyis a meghajtás irányváltásával a folyadék szállítási iránya - jelentősebb paraméter változás nélkül – változtatható. Az igényelt szállítási folyadékmennyiség függvényében háromféle háznagyságban gyártjuk ezt a típust:
FO-100          0,5-3 m3/h    NA25  MSz2925-68
FO-200          1-6 m3/h       NA32  MSz2925-68
FO-300          3-13 m3/h     NA40  MSz2925-68
FO szivattyúcsalád szerkezeti felépítése
 
A meghajtómotor peremesen csatlakozik egy illeszkedő tengelykapcsolóházhoz, mely biztosítja a szivattyú, és az azt meghajtó elektromos motor mindenkori egytengelyűségét. A tengelykapcsolóházban helyezkedik el a rugalmas betéttel ellátott körmös tengelykapcsoló pár, melynek szivattyú oldali tagja háromszögletű önzáró poligon menesztéssel kapcsolódik a szivattyú korrózióálló tengelyéhez. A tengelykapcsolóházra van közvetlen peremes megvezetéssel rögzítve a csapágyház, melyben szimmeringek között kap helyet a behajtás oldali mélyhornyú golyóscsapágy. A csapágy mind a házban mind a tengelyen seeger gyűrűkkel van rögzítve. A csapágyházon peremes megvezetéssel helyezkedik el a szívófej, mely egyben helyet ad a csúszógyűrűs tengelytömítésnek (DIN-24960). A szívófej homlokoldalán találhatjuk az első fokozat csatornáját.
A szívófejre sorolódnak a fokozatok, az igényelt emelőmagasság függvényében. Egy fokozat egy közdarabból és egy járókerékből áll. A járókerekek szintén önzáró poligon menesztéssel kapcsolódnak a tengelyhez. A közdarab egyik oldala a járókerék fészkét, a másik oldal a következő fokozat működő csatornáját adja.
Az FO-300–as háznagyságnál az FO-320 sorozatnál került (technológiai okok miatt) alkalmazásra az u.n. osztott fokozat, ahol egy közdarab zárófedélre (csatornás oldal) és járókerékfészekre van bontva. Ennél a kialakításnál a szívófej nem tartalmaz csatornát, arra a zárófedél kerül, utána jönnek a közdarabok, majd a végét egy járókerékfészek zárja.
Általános esetben három fokozatig a szivattyú tengely túlsó oldalát az utolsó fokozat furatába sajtolt zsugorbronz csapággyal vezetjük meg. Ilyen esetben az utolsó fokozatra egy nyomócsonk kerül, amit összekötő csavarokkal huzatunk össze a csapágyházzal. Ebben az esetben a nyomócsonk tengelyirányban, előre áll.
Három fokozatnál nagyobb szivattyúknál, vagy indokolt esetekben alatta is (a szállított közeg gyenge kenőképessége miatt) úgynevezett „G”-s kivitelt alkalmazunk, ahol a szivattyú túlsó oldalán is mélyhornyú golyóscsapággyal kerül megvezetésre a szivattyú tengelye. Ebben az esetben az utolsó fokozatot egy úgynevezett fordító közdarab zárja, amire illeszthető egy szívófej, az azt tartalmazó csúszógyűrűs tengelytömítéssel, valamint egy csapágyház. Ekkor a szivattyú csonkjai (mindkettő) felfelé állnak.
Az FO szivattyúcsalád anyagválasztéka
Szivattyúház:
Öv200,  AöKor: G-X 10 CrNiMoTi 18 10 DIN 17440 1.4571
Járókerék: bronz (Bzö12),  kor: X 10 CrNiTi 18 9     DIN 17440 1.4541
Szivattyútengely: kor: X 10 CrNiTi 18 9 DIN 17440 1.4541
Csúszógyűrűs tömítés: 
állórész: kerámia, acél
forgórész: műszén
elasztomer: NBR, FKM, EPDM, CR, FEP
fokozattömítések: NBR, FKM, EPDM, CR
A szivattyúk fokozattömítései általános esetben „O”-gyűrűs tömítések. Vegyes felhasználású oldószerek szállításánál, vagy egyéb indokolt esetben, ahol egyik elasztomer anyaga sem felel meg a megkívánt felhasználásra, lapostömítéses, vagy vegyszerálló tömítő pasztával szerelt konstrukciót alkalmazunk. Ekkor az öntvények kialakítása is megkülömböztetett, úgynevezett lapostömítéses kivitel szerint készül.
Jelleggörbék
 
HIDROMECHANIKA Szövetkezet 1222 Bp. Nagytétényi út 96/a +3614246040 hidro@hidro.hu
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz